أهم شهادة موثقة بمجزرة بورسعيد قبل 24 ساعة من تقرير "تقصى الحقائق"


شاهد العيان يؤكد:
- البورسعيدية براءة والمتهمون هم "أولتراس جرين إيجلز".. خططوا للجريمة قبلها بأيام.. استعانوا بعصيان فسفورية للإضاءة بعد انقطاع الأنوار وخلعوا الأهلاوية الـ"تى شيرتات" ثم مثلوا بالنصف العلوى من جسدهم.
-  الأمن تآمر على أولتراس أهلاوى لأن بينهم وبين العسكرى "تار بايت".
-  كنا فاكرين إن الشغب هيكون على قد نزول الملعب ورمى الطوب وخلاص، بس فجأة بدأت المؤامرة "الأمن المركزى اللى كان               واقف قدام المدرج اختفى وباب المدرج اللى يوصل للملعب اتفتح وسهل المهمة على مشجعى النادى المصرى للاقتحام".
 - أول حاجة أولتراس مصراوى أخدوها من مدرجات الأهلى هى «الطرومبيطة»، ودى أداة من أدوات التشجيع، وهى "الطبلة الكبيرة"، وتعنى أن المصرى علّم على الأهلى.
 - أولتراس جرين إيجلز طلبوا من كل أهلاوى يخلع الـ"تى شيرت" واللى كان بيرفض كان لا يعلم مصيره إلا الله.
 - اللى يعرف أولتراس يعرف يعنى أيه تخلع مشجع من فريق منافس تى شيرت خاص به.. يعنى علّمت عليه وعلى شرفه.
 - ليلة الماتش عرفت أن أولتراس جرين إيجلز المنتمية للنادى المصرى قالوا، "لو جمهور الأهلى كان محترم مش هنتكلم، ولو كان فى قلة أدب أو تكسير أو كده هنزل الملعب، ومش هيهمنا أى حد، ولا حتى نتيجة الماتش، حتى لو أتلغى المهم ننفذ اللى قلنا عليه".
 - قبل المباراة كلمت واحد من المجموعات اللى جايه من القاهرة والإسكندرية وقلتله إذا كنتم ناويين تعتمدوا على الأمن يبقى انسوا.. رد وقالى ليه؟ "قلتله الأمن هيبعنا النهارده، الأمن مش كفاية أبداً وشكلهم خايفين، قالى تمام هنحاول نضبط الموضوع ده".. لكن للأسف معرفش يضبط حاجة لأنه أصبح شهيداً.
Read more: Youm7
Our page on Facebook : Last News

0 التعليقات :